Včera podvečer som cestoval autobusom. Tichou, novou a pohodlnou Karoskou C954 autobusového dopravcu nášho regiónu na linke z 35 kilometrov vzdialenej dediny do krajského mesta. Nakoľko pracujem v oblasti dopravy ako dopravný technológ so zameraním na verejnú dopravu, všímam si veci pre ostatných nepodstatné.

Prekvapenie nastalo po nástupe niekoľkých cestujúcich vezúcich sa očividne na veľmi krátku vzdialenosť. Po nástupe podali pánovi vodičovi prichystané drobné a kývnutím hlavy mu naznačili .... no to, čo ma najviac prekvapilo. Vodič im totiž bez slova NEvydal lístok. Cestujúci si pokojne sadli a autobus už o chvíľu pokračoval ďalej.

Celú, takmer hodinovú cestu som premýšľal nad tým, čo som práve videl. O tom, ako sami seba okrádame a ani nevieme ako. Ono tých pár drobných pánovi vodičovi nezávidím, že konal proti svojmu zamestnávateľovi aj s tým sa viem horko-ťažko zmieriť. Ale že okráda ostatných ľudí, to je už horšie. Totiž tí cestujúci si vôbec neuvedomujú, že každý jeden vydaný cestovný lístok sa zaznamenáva do pamäte výdajného zariadenia. A práve tieto údaje zohrávajú veľmi dôležitú úlohu pri tzv. „škrtoch“ spojov, či celých liniek. Čím je menej „registrovaných“ cestujúcich, tým je väčšia šanca na zrušenie spoja.

Pri rôznych ekonomických zmenách v dnešnej dobe, kedy sa to ekonomickými pojmami a výpočtami len tak hemží, sa hľadí na to, ako sú vyťažené jednotlivé linky a spoje. Úradník, ktorý o tom rozhoduje si dá priniesť papier o tom, koľko ľudí cestuje týmto spojom. A ten papier obsahuje práve spomínané údaje z výdajného zariadenia – koľko bolo predaných lístkov. A tak sa môže veľmi rýchlo stať, že práve tento spoj bude vyškrtnutý ako neefektívny (z ekonomického hľadiska), lebo sa ním vozí málo ľudí. Úradník má na to papier a spokojne urobí tú onú neslávnu čiaru krížom cez zmieňovaný spoj.

Pri tomto spôsobe sa môže veľmi rýchlo stať, že príde kontrola, cestujúci zaplatí pokutu za jazdu načierno a vodič príde minimálne o svoje prémie. Takto sa môže veľmi rýchlo stať, že nakoniec tí ľudia, ktorý si od vodiča nepýtajú lístok nakoniec prídu aj o svoj spoj – a nielen tí ľudia.... Takto sa môže veľmi rýchlo stať, že poškrtajú viacero linieka nakoniec nebude ani práca pre vodiča. A takto sa môže veľmi rýchlo stať, že nakoniec ani pán vodič, ktorý si občas prilepšil niekoľkými drobnými, stratí svoju prácu, nakoľko dopravca ho nebude môcť kam poslať. Niet cestujúcich, niet roboty.... Ale to tak nie je!

V tomto smere sa mi zapáčila aktivita SAD Poprad či SLOVAKLINES, kde samotný riaditeľ vyzýva cestujúcich, aby sa dožadovali svojho cestovného lístka. Veď si spomeňme na slová riaditeľa DPMŽ Ing. Juraja Popluhára: „Cestujúci hlasujú za svoju linku či spoj prostredníctvom cestovných lístkov. Je to najobjektívnejšie hlasovanie“. To znamená, čí viac „hlasov“, tým väčšia možnosť rozšírenia ponuky dopravného spojenia. Naopak, čím menej „hlasov“, tým väčšia šanca na zrušenie.

Na záver pripojím možnú postupnosť pri tomto spôsobe „odmeňovania“ vodiča:

žiaden lístok -> žiaden záznam -> drobné pre vodiča -> zrušenie spoja pre neefektivitu -> žiadna práca pre vodiča

Preto Vás vyzývam, vždy si žiadajte u dopravcu svoje „hlasovacie“ lístky, pomôžete tak aj sami sebe. A nielen počas kontroly....