Kuwait Tour 2009

Kuwait. Krajina v púšti. More piesku ako aj hory slanej vody. Krajina, kde slnko nemilosrdne páli a skúša vašu odolnosť. Miesto, kam sa chodí pracovať a nie oddychovať. A predsa sa vám tu môže splniť sen...

Predstavíme vám našu cestu po Kuwaite a Kuwait samotný pri pohľade cestovateľa z okienka motorového vozidla.

Prenajatý HUMMER na pracovisku

Kuwait je vďaka bohatým ložiskám ropy jednou z popredných krajín, ktoré vo veľkom bohatnú na predaji tohto veľmi výnosného artiklu. Peniaze tu doslova tečú prúdom a je to vidieť všade. Nie je to žiaden raj a mnohí túto krajinu zďaleka obídu, ale predsa len ponúka aj nám, zatvrdilým horalom niečo, čo je v našej domovine ťažko dosiahnuteľné. Tu si za peniaze síce nekúpite všetko, ale vďaka vysokej cenovej dostupnosti môžete siahnuť po veciach, o ktorých by ste inak iba snívali... A tak som siahol po dobrodružstve so širokou chrómovanou maskou, vysokou svetlou výškou, veľkými kolesami a luxusom vo vnútri s názvom H3.

HUMMER je proste dobrý...
 

Pri každej návšteve Kuwaitu sme narážali na hlavný problém - otázku "čo je za hranicami mesta"? Tentokrát som sa nechal zlákať lákavou predstavou výletu za "hranice všedných dní" a tak vybavený medzinárodným vodičským preukazom a znalosťami si požičiavam automobil na výjazdy okolo Kuwaitu. A automobil to nie je hocijaký - nakoľko sa chcem pozrieť do púšte, vyberám si HUMMER. K dispozícii je HUMMER H3 z roku 2007 v krásnej tmavo-modrej farbe. Ono, táto farba zrovna nesvedčí ku vozidlu pohybujúcemu sa v krajinách blízkeho východu, ale so solídnou manuálne ovládanou klimatizáciu to nakoniec nebola vôbec zlá voľba.

HUMMER pred hotelom

Tak a tu vám predstavujem vozidlo, ktoré sme podrobili testu jazdných vlastností na cestách aj necestách Kuwaitu. Uvedené vozítko sme zvolili práve z dôvodu plánovaných výletov do púšte, kde sa nedali očakávať cesty vhodné pre štandardné vozidlá. HUMMER H3 nám tak umožnil bez dlhého rozmýšľania či váhania navštevovať miesta mimo tradičných asfaltových ciest.

Hummer H3

H3 sa pýši 3,5 litrovým motorom s výkonom 164 kW. Naše vozidlo bolo vybavené päťstupňovou aickou prevodovkou.

Pohľad do vnútra vozidla

Už z uvedených hodnôt je zrejmé, že toto auto sa so spotrebou nepára, čo je cítiť na jeho výkone a preto je tomuto prispôsobený aj objem nádrže na úctyhodných 104,5 litra. To znamená, že pri tankovaní dobre prevetráte peňaženku. Čo sa týka našej cesty, vyúčtovanie nájdete v závere tohto článku.

H3 zozadu

Z ďalšej výbavy spomeniem manuálnu klimatizáciuelektricky ovládané oknátempomataické zapínanie svetielrádio s CD prehrávačom... Možno toho bolo viac, za tie dva dni sme autíčko nepreskúšali vo všetkých smeroch, sústredili sme sa na cestovanie po krajine.

H3 ponúka komfortný priestor vo vnútri

Hoci je H3 najmenší zo všetkých modelov HUMMER, predsa ponúka dostatok priestoru vo vnútri. Sedenie je luxusne pohodlné a ani prejazd ostrejším terénom vás nenechá veľmi pocítiť ale naopak, umocní váš zážitok.

Batožinový priestor H3

Veľkosť batožinového priestoru je vhodná na malú expedíciu. Nevýhodou je vysoká svetlá výška vozidla čo znamená, že ťažšie a objemnejšie veci musíte ťahať vysoko. Na druhej strane práve vysoká svetlá výška vám dáva pocit istoty pri prejazde terénom, že vás len tak niečo nezastaví.

HUMMER H3 sa vie pobiť na ceste

Náš dojem z tohto auta bol výborný. Trochu nás hneval tempomat, ktorý hneď prvý deň asi po hodine jazdy prestal fungovať, ale zvykol som si. Občasné varovanie o nefunkčnosti stabilizácie trakčného systému trochu otravovalo, ale samozrejme berieme ohľad na to, že auto si jednoducho pýtalo servisnú prehliadku. Tú malo naplánovanú na 34000 km, ktoré sme počas našej cesty prekročili. Dosť vadila plošinka na nástup - pri vystupovaní dáva človek nohu trochu pod uhlom a tak sa na ňu trafiť tak, aby ste nohavicou neutreli špinu na prahu vozidla, bolo takmer nemožné. Zem bola ďaleko, takže ostávalo prípadné zošuchnutie sa na zem. Automatika si celú dobu pekne priadla, prejazd terénom alebo ostrejší štart sa razantne podpísali aj na poklese ručičky palivomera. Potešila nás manévrovateľnosť vozidla, ktoré svojimi rozmermi občas prinášalo nepríjemné situácie - najmä pri prejazde podzemnými garážami, ale práve malý polomer zatáčania vyrovnal robustnosť vozidla. Vo vnútri sme sa cítili príjemne, odkladacieho priestoru bol dostatok,klimatizácia účinne chladila počas horúcich dní a tak náš celkový dojem z tohto auta hodnotíme ako výborný. Celkovo sme s vozidlom najazdili za dva dni 689 kilometrov.

HUMMER H3 v púšti

Z môjho pohľadu je to auto, ktoré by som nevyužil. Občasne sa pohybujem v teréne - najmä pri rôznych lukostreleckých aktivitách a akciách spätých s históriou, ale batožinový priestor by mi nestačil. Na tieto akcie totiž častokrát vozíme dlhé tyčekanóny, terčovnice... Ale samozrejme, dá sa to poriešiť vozíkom. Samozrejme cena z tohto vozidla pre našinca robí ťažko splniteľný sen a jeho spotreba neuveriteľného žrúta, na ktorého potrebujete dostatočný obnos v peňaženke alebo na konte.

s H3 sme sa presúvali terénom bez problémov

 

CESTAMI - NECESTAMI

V Kuwaite sa víkend začína už v piatok. Pre nás to však neznamená hneď chvíle oddychu, nakoľko v piatok sa v našich končinách ešte pracuje, a tak sa naša prvá cesta odsunula na odpoludňajšie hodiny, nakoľko celé dopoludnie sme ešte zúrivo pracovali. H3 nás zatiaľ čakala odparkovaná pred hotelom po nočnej šichte, na ktorú sme sa previezli prvýkrát týmto vozidlom.

H3 bola s nami na nočnej šichte

V piatok poobede bola našťastie únava z nočnej smeny ta-tam, a tak sme sa zbalili, nasadli a vyrazili v ústrety neznámym diaľavam Kuwaitskej zeme.

Široké a hladké sú cesty v Kuwaite

Čo je nutné povedať, že v Kuwaite majú krásne široké a hladké cesty, po ktorých je radosť jazdiť. Netýka sa to úplne všetkých ciest, cesty vedúce do priemyselných oblastí alebo zabudnuté bočné cestičky vás vedia prekvapiť a dobre potrápiť. Tieto problémy sme vďaka výberu vozidla neriešili.

Komfortné cesty vedú aj skrz mesto

Nakoľko z našej dvojice som bol držiteľom medzinárodného vodičského oprávnenia iba ja a rovnako som bol uvedený ako vodič vozidla v zmluve o prenájme, ujal som sa vedenia vozidla. Richard ale neostal nakrátko a tiež si vyskúšal toto vozidlo.

Vĺčik za volantom - väčšinu našej cesty som strávil na ním

Naším cieľom v rámci prvého dňa bolo spoznanie Kuwaitu smerom na sever a na západ od Kuwait city. Naša trasa začala v časti Salmiya, odkiaľ sme pokračovali Arabian Gulf Road severnou časťou mesta.

Okolie ciest je krásne upravované

Cestou sme prechádzali okolo nám známych miest, kam sme podnikli výlety pri našich predchádzajúcich cestách.

Kuwait towers

Naša cesta sa však uberala ďalej. Postupne sa miesta menili a my sme nechávali za sebou Kuwait city.

Kuwait city pri pohľade z auta

Ako prvý sme navštívili Shuwaikh. Táto časť je známa najmä prístavom, kde sa prekladajú obrovské kontajnerové lode. Z auta sme toho moc nevideli a pre vysokú bezpečnosť sme sa ani ďalej, ako na prístupovú cestu nedostali. Ale veľmi zaujímavo pôsobilo celé okolie prístavu aj z tohto pohľadu.

Žeriavy v prístave Shuwaikh

Odtiaľ sme zamierili severozápadne ku mestečku Jahra. Pred samotným mestom sme sa však odklonili smerom ku pobrežiu a pozreli si tak zavretý zábavný parkelektráreň a menší prístav.

Krajinou nás sprevádzali stožiare

Cestou nás prekvapil stopár, nezastavujeme však, nakoľko ani jeden z nás nerozumie arabsky.

Stopár na diaľnici

Pri zavretom zábavnom parku sme si dali prvú prestávku a počas nej sme si prvýkrát pozreli dôkladnejšie naše auto. Posilnený tekutinami sadáme znova do auta a pokračujeme okolo Jahry ďalej ku hraniciam.

Fotošúting s HUMMERom

Nepokračujeme až k nim, ale odkláňame sa z cesty, aby sme prvýkrát zakúsili, čo to znamená púšť.

Prvá fotografia v púšti

Púšť - pre mňa dovtedy niečo ťažko predstaviteľné. Skutočne je treba si to zakúsiť na vlastnej koži. Rozsiahle diaľavy piesku, ničoho a nemilosrdne pražiace slnko (počas cesty bola najvyššia teplota zaznamenaná teplomerom H3 52°C). Bez tekutín tu nevydržíte dlho, už po krátkom pobyte na slnku cítite tečúci pot, ktorý z vás leje.

Vozový park pohraničiarov

Cestou sme prechádzali okolo budovy pohraničiarov. Okolitá púšť si všade hľadá cestu, ako všetko pre ňu neprirodzené zahaliť do svojho náručia. Dlho sme tu nepobudli, previezli sme sa krátko do púšte a späť a obraciame sa smerom ku Kuwait city. Ani tento smer nám dlho nevydrží, stáčame sa na juh a nakoniec na západ. Nasleduje ďalší výlet do púšte, tentokrát si chceme držať tento smer dlhšie.

Ak vchádzate na dlhú cestu do púšte, na jej začiatku si môžete kúpiť občerstvenie

Cesta, ktorú sme si vybrali, nakoniec vedie do priemyselnej oblasti. Prechádzame okolo obrovského vrakoviska, skládok odpadov a nakoniec sa dostávame ku ťažobným lomom.

Cesta v púšti

Vďaka výberu vozidla nás ani stav cesty ani všadeprítomný piesok nezastavujú a uháňame veľkou rýchlosťou ďalej.

Stav týchto ciest nám potvrdil správnosť výberu vozidla

Púšť sa však mení v smetisko. Na rozsiahlych nehostinných pláňach sa váľa množstvo bordelu.

Smetisko na púšti povedľa ciest

lome si prehliadame rozpadnutú budovu a dávame si ďalšiu prestávku na doplnenie tekutín fotenie s vozidlom.

Rozpadnutá budova v lome

Richard si sadá za volant vozidla a na chvíľu prevezme úlohy vodiča výpravy na svoje plecia.

Richard za volantom H3
 
Richard vedie H3

Obraciame sa, vraciame späť na široké diaľnice a vydávame sa smerom ku Kuwait city. Cestou sledujeme prácu robotníkov vešajúcich vodiče pre vysoké napätie, vodičov áut prevážajúcich zaujímavé veci ako aj nový Kuwaitský štadión.

Ochranné lešenie pri ťahaní lán vysokého napätia
 
Je zaujímavé sledovať, čo všetko ľudia vozia
 
Nový Kuwaitský štadión

Prichádzame do Kuwait city a prechádzame späť na začiatok našej cesty - do časti Salmiya.

Diaľnica do Kuwait city - v pozadí Liberty tower
 
v Kuwaite sa rozmáhajú megastavby

Našu cestu nakoniec zakončujeme návštevou SHARQ shopping centra a rybieho trhu. Tu nás prekvapuje priam golfový trávnik.

Trávnik pred Sharq shopping centre
 
Detail trávnika

Ešte krátke pokochanie sa pohľadom na záliv a šup do shopping centra.

Moreeeee....

V shopping centre navštevujeme obchod THE SULTAN CENTRE. Každý obchod je krásne čistý a vyparádený.

The sultan centre - miestna veľmi známa sieť obchodov

Sharq centre sme sa ešte odfotili pred vodnými hodinami a potom nasledovalo niekoľko fotiek v prístave.

Vodné hodiny v SHARQ shopping centre
 
Richard pred pozadím z mrakodrapov
 
Vĺčik so shopping centrom v pozadí

Pre návštevníkov kaviarní sediacich vonku bežia celý deň ventilátory rozprašujúce vodu pre ochladenie.

Ventilátor - rozprašovač
 
Hrádza pri SHARQ shopping centre

Okolo rybieho trhu sme si odskočili na chvíľku sa pozrieť do prístavu, kde miestni rybári vykladajú svoj úlovok.

Rybári vykladajú náklad z lode

Tu sa naša cesta skončila. Ešte krátky prejazd na hotel a unavení padáme na posteľ.

Na druhý deň vyrážame už v dopoludňajších hodinách. Tentokrát mierime na juh a chcem sa dostať až ku hraniciam so Saudskou Arábiou.

Reklamy nájdete aj v Kuwaite, ale iba v malom rozsahu v porovnaní so Slovenskom

Z hotela sa napájame na 6. diaľničný obchvat a z neho sa dostávame na King Fahed Ben Abdul Aziz Road, ktorá nám má po 100 kilometroch doviezť priamo na hranice.

Kuwait je jedno obrovské stavenisko

Po včerajšej výprave v nádrži znateľne ubudlo paliva, a tak sa po ceste zastavujeme tankovať. Chvíľku na to prechádzame v oblasti Fahaheel-u okolo obrovskej rafinérie rozkladajúcej sa na pobreží zálivu. Jej rozsah je priam neskutočný.

Kuwaitská rafinérka

Pre obdobie prachu nie je veľká viditeľnosť do diaľav a tak sa musíme uspokojiť s tým, čo vidíme.

Cestou nás opäť sprevádzajú stožiare

Kuwaite sú cesty lemované vrakmi áut. Jazdí sa tu rýchlo a hazardne, z čoho plynú následky (Kuwait je v TOP rebríčku krajín s nehodovosťou s fatálnymi následkami). Tieto vraky akoby mali upozorňovať vodičov, aké je dôležité si dávať pozor na cestách.

Vrak vozidla

Po 100 km ciest, ktoré sa zdali nekonečné sme dorazili na hranice. Tu nám neostávalo nič iné, iba sa otočiť a tak ďalšia cesta smerovala do vnútrozemia mimo hlavného ťahu.

Hraničný prechod do Saudskej Arábie
 
Vitajte v Kuwaite

Od hranice sme za vzdialili približne 10 kilometrov a skúsili sme sa pozrieť na pobrežie zálivu. V ceste k moru nám však stáli vilky postavené pozdĺž pobrežia.

Vilka stojaca na pobreží zálivu

Vydali sme sa teda popri pobreží hľadať možnosť, ako sa dostať k moru.

Jama na odpad - v púšti je veľa odpadu
 
Malé trsy rastúce v púšti (videli sme iba na jednom mieste)

Prechádzali sme rôznymi dedinami, niekde sme nevideli ani živú dušu a niekde to žilo.

Čulý ruch na pobreží

Dokonca sme v jednej slepej uličke narazili na záhradu s uhorkami. Pravdu povediac, podobných záhradiek sme videli počas cesty niekoľko.

Záhradka s uhorkami

Nakoniec sme dorazili do malého zálivu, kde bol aj prístup k moru. Tu sme si dali pauzu.

Krásny záliv s ešte krajšou vodou

Nabažení sme sa obrátili späť, nakoľko toto bola jedna z mnohých slepých ciest. Po ceste sme na vlastné oči videli nakladanie s odpadom v tejto krajine.

Vyhadzovanie odpadu do púšte

Cestou nás zaujala skala, ktorá bola bokom od cesty. Pre naše auto žiaden problém, a tak sme zamierili priamo k nej.

Skala v púšti

Skalu sme preliezli, nafotili sa na nej, urobili kolečko s autom okolo nej a znova sa vydali na ďalšiu cestu. Tentokrát sme zamierili na opačnú stranu, ako je more...

Skala z pieskovca je pokreslená mnohými grafiti
 
Zo skaly bol krásny výhľad - na púšť...
 
V pozadí je vidno pobrežie a more

Opäť na ceste do púšte a na jej začiatku stánkari ponúkajúci svoje občerstvenie.

Stánok s občerstvením

púšti sme mali prvýkrát možnosť vidieť beduínov a ťavy.

Obydlie beduínov a ťavy v ohrade

Púšť sa nechce nechať pokoriť a tak na mnohých miestach si brala späť to, čo jej bolo vzaté.

cesta pokrytá pieskom

Ak si oázu predstavujete ako jazierko vody s trávou okolo a niekoľkými palmami uprostred nehostinnej púšte tak vedzte, že nie ste ďaleko od pravdy. Prekvapenie v podobe malej oázy, ktorú sme mali po ceste bolo nesmierne. Teda, palmy ty zrovna nerástli, ale nájsť uprostred púšte takéto jazierko vody, tak to som veru nečakal.

Oáza s vodou - nevídaná vec
 
cesta cez púšť - dlhá a niet je konca kraja

Išiel tak rýchlo, až sa za ním zaprášilo... V Kuwaite to platí jednoznačne a ani nemusíte ísť tak rýchlo...

Práši si to cez púšť...

Potĺkali sme sa na juhu v okolí mestečka Wafra. Prekvapením bolo, že sa tu nachádzajú plantáže, kde pestujú palmy a mnoho iných rastlín či stromov. Za nimi sme objavili ropné pole.

Ropné pole s ťažobnými vežami

Nakoľko to ropné pole niekto objavil pred nami, pobrali sme sa naprázdno ďalej.

Ropné pole je prísne strážené a vstup do areálu zakázaný

U nás nájdete pri ceste upozornenie na snehové jazyky, v Kuwaite sú to jazyky pieskové...

Pozor na pieskové jazyky (máte potom nepríjemný pocit v krku)

Cestou späť nás zdržala nehoda dvoch nákladných vozidiel. Našťastie išlo iba o otlčené plechy.

Nehoda - spôsobila zdržanie asi 20 minút

Konečne sme nabrali kurz smer Kuwait city. Po desiatkach kilometrov sme opätovne išli okolo známych stavieb.

Ďalšie obchodné centrum

Po návrate do mesta padlo rozhodnutie navštíviť trh za účelom nákupu vecí, ktoré si budeme brať domov (alebo ktoré sme sľúbili doniesť). A tak sme mierili priamo do centra mesta.

Niektoré domy v Kuwaite stoja za to
 
Kobra tower

Trh v Kuwait city je rozsiahly a kúpite tu skoro všetko. Pravá šatka z arábie je dvakrát väčšia ako tá, ktorú kúpite u nás, v inej kvalite a niekoľkonásobne lacnejšia.

Trh v Kuwait city

Vidieť fontánu v Kuwaite je tiež ojedinelá záležitosť.

Fontána v Kuwait city

Po nákupoch sme sa vybrali do ďalších obchodov - tentokrát do najväčšieho nákupného centra na svete - THE AVENUES.

Dopravné značky s jednoznačnou symbolikou - aj u nás by sa zišli
 
Nová časť tohto megakomplexu - THE AVENUES
 
Fontány v THE AVENUES

Nakoľko tu končil víkend, megakomplex THE AVENUES sa prehýbal pod náporom návštevníkov a tak sme sa len pomaly dostávali z týchto končín.

Dopravná zápcha pri AVENUES

Cestou na hotel sme ešte dotankovali, chvíľku si oddýchli a nakoniec odovzdali auto. Asi vás zaujíma spotreba - celkovo sme prešli za dva dni 689 kilometrov a tankovali sme dvakrát. Prvýkrát 76 litrov za 4.600 KD [= 12,19€ (pri kurze 2,65€ za 1KD)]a druhýkrát 46 litrov za 3.000 KD [= 7,95€]. Celkovo sme teda tankovali 122,8 litrov v sume niečo málo cez 20€.

Bločky z tankovania

 

Odozvdaním vozidla naša cesta skončila. Ostali však pocityspomienky fotografie. Mali sme možnosť poznať Kuwait aj z ďalších stránok. A ďakujeme za tú možnosť.

Verím, že naša cesta sa vám týmto prostredníctvom páčila a že ste si vytvorili aspoň trochu obraz o tejto krajine, ktorý je veľmi rozdielny od toho, ktorý o týchto krajinách bežne máme.


Vozidlo sme si prenajali na dva víkendové dni od spoločnosti National Car Rental Kuwait. Nájom nebol drahý a vozidla sme si užili naplno.

Za pomoc sa chcem poďakovať človeku, ktorý nám pomohol pri prenajímaní vozidla a tým bol Rami Samir Mustafa Nayfeh. Ďakujeme.

Článok o teste HUMMERH3 časopisom TREND.

-vĺčik-


.: FOTOALBUM :.