V piatok 9.3.2007 bol slávnostne za účasti ministra dopravy, pôšt na telekomunikácií SR spustený inteligentný dopravný systém (IDS) v Považskej Bystrici, ktorého úlohou je napomôcť križovatke dvoch ťahov previesť obrovské množstvá dopravy. Systém, ktorý stál približne 100 mil. Sk má za pomoci najnovších technológií napomôcť tomuto dopravne preťaženému uzlu. Rekonštrukcia križovatky prebehla na jeseň minulého roka v podobe úprav povrchov ciest a výmeny svetelnej signalizácie, v ďalšej etape sa pokračovalo dobudovaním kamerového systému, systému dátových prenosov a vybudovanie dopravno – technologickej miestnosti v budove miestneho obvodného úradu, kde sa sústreďujú všetky technologické prvky inteligentného systému.
Považská Bystrica leží na ťahu Bratislava – Žilina a je križovatkou ciest I/61 v smere ZA – BA a ciest II/517 a II/507 v smere Rajec – Púchov. Najviac je táto križovatka preťažená tranzitnou dopravou v smere Žilina – Bratislava, kadiaľ v dopravnej špičke prechádza približne 1200 vozidiel (počítané detektormi križovatky - pozn. autora). Táto situácia je dôsledkom dobudovania diaľnice po Považskú Bystricu, zvedenie vozidiel do mesta a pokračovaní diaľnice za mestom. Vzniká tak dopravný lievik, ktorým musí všetka tranzitná doprava prejsť. Komplikáciou v tomto prípade je križovatka, kde tento dopravný prúd pretína iný dopravný prúd prechádzajúci po ceste II/517, čím vzniká kolízny bod v mieste pretnutia týchto dvoch dopravných prúdov.
Ak systém nedetekuje žiaden dopravný problém, križovatka je riadená iba prostredníctvom radiča, ktorý si na základe vyhodnocovania dopravy v jednotlivých smeroch prostredníctvom svojich detektorov upravuje signálny plán križovatky. V prípade detekcie dopravných problémov prostredníctvom kamerového systému CRS (centrálny riadiaci systém), je situácia vyhodnotená algoritmom a následne poslaná informácia pre radič križovatky o tom, z ktorého smeru vznikol daný problém a ako dlho už trvá. Radič následne upraví signálny plán tak, aby bola vzniknutá situácia odstránená. Ak je zaťaženie príliš veľké a križovatka ani v upravenom režime nestíha veľký nápor dopravy, poprípade je v križovatke iný problém (dopravná nehoda), CRS vyšle signál premenným dopravným značkám a tie doporučia vodičom prichádzajúcim ku križovatke použitie obchádzkových trás.
Dodatok:
Týždeň po spustení ostrej prevádzky celého systému za účasti ministra dopravy a novinárov sa v jednom z návestidiel vypálila žiarovka v červenom svetle. Podľa príslušných noriem z hľadiska bezpečnosti musí križovatka prejsť do bezpečného režimu (blikajúca oranžová) až do odstránenia poruchy. Odstraňovanie poruchy trvalo dlhšie, nakoľko svetelná signalizácia v tom čase ešte nebola odovzdaná správcovi komunikácie a tak jediný, kto mohol zasahovať do technológie bol ten, kto križovatku dodal (naša spoločnosť ARDOS AZ). Kým sa ku križovatke dostali naši technici z Bratislavy, uplynulo dosť času, čo evokovalo množstvo článkov, ako je tento priložený:
Ďalšie odkazy:
SME.sk - V Považskej Bystrici spustili inteligentný dopravný systém
Mesto Považská Bystrica - Dopravný systém v plnej prevádzke
V Považskej Bystrici spustili inteligentný dopravný systém
Výstavba diaľníc ide podľa plánu
MARKÍZA.sk - V Považskej Bystrici spustili nový dopravný systém
BUSPORTÁL - V Považskej Bystrici spustili inteligentný dopravný systém
SME.sk - Vypálená žiarovka odstavila inteligentný dopravný systém (podľa noriem musí radič križovatky pri vypálenej červenej žiarovke v návestidle prejsť do "bezpečnej poruchy" - pozn. autora)