na výstavu nás viezol novučičký IRIZAR

Dňa 9.6.2009 poriadala spoločnosť EMtest a.s. zájazd na výstavu UITP do Viedne, kde súčasťou výstavy bola aj expozícia tejto spoločnosti. Účastníci zájazdu sa stretli v skorých ranných hodinách pred obchodným centrom Dubeň, aby sa "nalodili" do novučičkej SCANIE IRIZAR, ktorú riadili dvaja vodiči spoločnosti Slovenská autobusová doprava Žilina s.r.o.

 
Interiér voňajúci novotou

Niekoľko minút po šiestej hodine rannej sa autobus pohýna a vydávame sa smerom na Bratislavu. V Považskej Teplej zastavujeme na zastávke a priberáme dvoch kolegov. V plnom počte pokračujeme v ceste.

Vodič Roman nás viezol do Viedne
Prvá zastávka bola na Zamarovciach. 20 minút oddychu a fajčiarskej prestávky a pokračujeme ďalej. Ďalšia zastávka bola v Bratislave, ale táto bola iba veľmi krátka. Chvíľka jazdy a opäť stojíme - tentokrát na hraniciach. Vodiči sa ponáhľajú zakúpiť do nového vozidla OBU jednotku pre elektronické mýto. Netrvá to dlho a v Rakúsku sa vydávame na posledný úsek cesty - smer Viedeň.
Pracovisko vodiča autobusu SCANIA IRIZAR

Krátko pred desiatou hodinou vchádzame do Viedne, keď sa z podvozku autobusu začne ozývať unikajúci vzduch. Pohľad na budíky palubného panelu hovorí o unikajúcom vzduchu brzdovej sústavy. Vodič urýchlene reaguje a prepína z automatu na manuálny režim radenia prevodových stupňov v snahe udržať motor v otáčkach a tak dodávať do brzdovej sústavy potrebný tlak aspoň na dojazd. Manéver sa darí a krátko pred pol jedenástou zastavujeme pred výstaviskom v blízkosti zábavného parku Práter.

Expozícia žilinskej spoločnosti EMtest a.s.

Zatiaľ čo si vodiči lámu hlavu nad vzniknutým problémom sa účastníci zájazdu presúvajú do hlavnej haly výstaviska. Väčšia časť na pozvánky sa registruje do systému, niektorí dostávajú visačky VYSTAVOVATEĽ a vchádzajú do komplexu výstaviska - Haly A. Skupinka sa stretáva pred expozíciou spoločnosti EMtest, odtiaľ sa po jednotlivcoch či drobných zoskupeniach vytráca po celom výstavisku.

VAN HOOL AG300

Ja som si počkal na kamaráta z rovnakou dopraváckou krvnou skupinou a rozbehli sme sa po expozíciách v hale B. Začali sme vozidlami, a ktorých tu dominovali hybridy. Ako prvý nám stál v ceste Van Hool AG 300. Inak aj tu som sa priamo presvedčil o názore, ak hovoríme o nízkopodlažnom vozidle, moja predstava usporiadania interiéru sa dá prirovnať ku prekážkovej dráhe, ktorú sme pravidelne absolvovali na výcvikoch počas základnej vojenskej služby.

Schody do neba

Nebol to jediný hybrid, čo tam stál. Z ďalších tam boli VAN HOOL A300VOLVO 7700, SCANIA OMNILINKMAN LION´s CITY či VDL CITEA.

VAN HOOL A300

 

VOLVO 7700

 

MAN LION´s CITY

 

SCANIA OMNILINK

 

VDL CITEA

Zo zaujímavostí uvedených vozidiel vyberám pojazdnú klimatizáciu umiestnenú v interiéri VOLVA 7700 či zaujímavé riešenie priestoru vedľa motorovej veže za poslednými dverami v MANLION´s CITY, kde výrobca vytvoril tri operadlá, ktoré sme vyskúšali tak, ako by to podľa nášho názoru využívali slovenskí cestujúci.

Vozidlo VOLVO 7700 bolo opatrené interiérovou klimatiáciou pre komfort cestujúcich - tá veľká krabica :D

 

Cestovanie v MANe LION´s CITY na slovenský spôsob...

Zaujímavosťou bol Bieloruský trolejbus  Belkommunmash AKSM 42003A, ktorý prekvapil zaujímavým interiérom, jeho usporiadaním a veľkou kabínkou vodiča.

Belkommunmash AKSM 42003A

Bieloruské autobusy MAZ 203 a 206 spĺňajú hlavné kritériá pre účelnosť, ale podľa môjho názoru im chýba veľa ku komfortnému prostriedku. Napríklad kabína vodiča sa stala iba strohým pracoviskom, kde okrem prístrojového panela, volantu, sedadla a pedálov vodič nemal nič. Chýbalo množstvo odkladacích vecí pre vodiča, háčiky na oblečenie, držiaky či iné dôležité veci. Kabína oplývala množstvom nevyužitého priestoru. Podobne na tom bol aj interiér vozidla.

MAZ 206

 

MAZ 203

Nepovšimnúť sa nedala expozícia SOLARISu. Ich X-tá verzia URBINA 12 bola prezentovaná na UITP. Niekoľkými zmenami prešiel interiér vozidla, ale hlavnou zmenou boli jednokrídlové široké stredné dvere vozidla. Otázna je rýchlosť otvárania týchto dverí a výdrž mechaniky.

Ďalšia verzia SOLARISu URBINO 12

 

Zmena u SOLARISu URBINO 12 - široké jednokrídlové dvere

Zaujímavosťou bol aj maďarský trolejbus postavený v Szegede SZKT-ARC. Zvláštnosťou v interiéri tohto vozidla boli dve miesta pre kočíky a dve miesta pre vozíčky (pri druhých a pri tretích dverách vozidla), pričom pri tretích dverách kočíky stoja do kopcaLaughing

Trolejbus SZKT-ARC

 

V Maďarsku stoja kočíky do kopca...

informačných systémov sa našli najrôznejšie variácie tabúľ s LEDDOTLCD a plnofarebnou LED technológiou. Aj keď plnofarebná LED je prezentovaná na každom kroku, pre jej cenu si nenašla svoje uplatnenie v bežnom živote - nie je známe masovejšie nasadenie týchto panelov.

Kombinované displeje plnofarebnej LED a LCD technológie

 

Informačné tabule postavené na SMD technológii dominovali

 

Na vonkajšom priestranstve okrem SIEMENSu, ktorý tu prezentoval svoj BRT koncept stála vystavená aj električka z dielne známeho STADLERa - Variobahn.

STADLER VARIOBAHN

Zo zaujímavých konceptov bol predstavený aj ZEUS od spoločnosti BREDA s veľmi zaujímavým riešením interiéru, aj keď kriticky sa staviam ku riešeniu kabínky vodiča, ktorá mi pripomenula vyššie uvedené Bieloruské vozidlá. BREDA sa akosi pozabudla pri riešení pracoviska vodiča. Aj to sa stáva...

BREDA ZEUS

LCD technológie si prerazili cestu aj do dopravy a tak sa s nimi budeme častejšie stretávať v podobe veľkých informačných displejov vo vozidlách ale aj na zastávkach, kde zrejme časom nahradia papierové cestovné poriadky.

Návrh elektronického označníka z Instanbulu

Veľmi zaujímavými riešeniami boli vystavované trenažéry a simulátory. V zahraničí sa uchytili a sú používané na testovanie vodičov. Množstvo záujemcov si vyskúšalo jazdu autobusom a veľmi rýchlo prišli na to, že riadiť autobus vôbec nie je také ľahké ako to vyzerá. A tak sa na konci objavovali čísla zrazených osôbnabúraných áut či poškodení kolies o obrubníky. Záujem budili aj trenažéry vlakovej či električkovej dopravy. Osobne by som dal množstvu vodičov žilinskej MHD niekoľko hodín na trenažéri a potom aj jazdy v autoškole, pretože v poslednom čase nám jazdia akosi moc rýchlo, zastavujú za označníkom a prudko skáču na brzdu (špecialisti z linky 22).

Sen mnohých šotoušov - virtuálna realita v podobe vedenia autobusu (prejdenie obrubníka s vami poriadne zatrasie a pri brzdení vás sedadlo tlačí dopredu - môžete prevrátiť aj vozíčkara vo vozidle)

 

Simulátor vedenia HDV používaný OBB

Veľkou nevýhodou výstaviska MESSE PRATER je jediná malá reštaurácia umiestnená v areáli a aj to s neskutočnými cenami. Z tohto dôvodu sme sa vybrali do parku Práter sa najesť a trošku posedieť. So záujmom sme sledovali prak, z ktorého sa nechávali ľudia vystreľovať.

Posilnený sa vraciame späť na výstavisko

Deň sa pomaly nachýlil k večeru a tak sme sa o 18tej pobrali k autobusu. Šikovní vodiči odstránili poruchu na vozidle a tak sme boli pripravení vyraziť na cestu späť. Po "nalodení sa" sme sa vybrali smerom domov.

Pohľad na električky vo Viedni

Po ceste sme sa zastavili na Červeníku, potom už len krátka zastávka v Považskej Teplej a už sme uháňali domov. Cestou nás sprevádzal krásny západ slnka...

Západ slnka