Počas víkendu 15.-16.2.2014 sme mali možnosť jazdiť s elektro midi-busom spoločnosti ROŠERO-P / EVC s celkovou kapacitou 32 osôb v Bratislave na linke 41. V nasledujúcich riadkoch Vám ponúkame naše dojmy z jazdenia týmto vozidlom.
Zapožičané vozidlo na test od výrobcu ROŠERO-P / EVC v MHD Bratislava bolo vybavené manuálnou prevodovkou, dvoma dverami - prvými jednokrídlovými a druhým párom dverí pre vstup do nízkopodlažnej časti vozidla určenej hlavne na prepravu kočíkov či invalidných vozíkov. Elektro midibus má kapacitu 32 osôb, z toho sa 20 usadí pohodlne v salóne vozidla. Dojazd na plne nabité akumulátory je v rozmedzí od 150km v mestskom prostredí až po 165km mimo mesta.
Typ | - | EVC FIRST ELECTRIC |
Dĺžka | - | 8 040 mm |
Šírka | - | 2 350 mm |
Výška | - | 2 885 mm |
Maximálna hmotnosť | - | 7 200 kg |
Obsaditeľnosť | - | 32 osôb vrátane vodiča, 20/2 sediacich - dve sedadlá sklopné |
- | 12 miest pre stojacich cestujúcich | |
- | 1 invalidný vozík | |
Motor | - | Trakčný asynchrónny TEM 132L-04 |
Nominálny/Maximálny výkon | - | 51/100 kW |
Prevodovka | - | FPT 2840.6 šesťstupňová, mechanická |
Podvozok | - | Iveco Daily 80-70C17 |
Karoséria | - | Iveco First FCLLI 80-70C17 |
Trakčné akumulátory | - | Li-Pol |
Dojazd na jedno nabitie | - | 170km podľa metodiky SORT 2 |
- | Zapnutím všetkých elektrických spotrebičov sa zníži dojazd maximálne o 20% | |
Pomalé nabíjanie | - | 3 x 400 V 16 A, max. 8 hodín |
Rýchlonabíjanie | - | 100A/400V, 1,3 hod. |
- | Rekuperačné brzdenie trakčným elektromotorom | |
Nezávislé kúrenie | - | Naftové, výkon 12 kW |
- | Palivová nádrž s objemom 22 litrov | |
Počet dverí | - | 2 |
Šírka predných dverí | - | 820 mm |
Šírka zadných dverí | - | 1200 mm |
Osvetlenie nástupného priestoru | - | LED svetlá |
Osvetlenie priestoru pre cestujúcich | - | Osvetlenie s dvojstupňovou intenzitou umiestnené v strope |
Nástupná plošina | - | Ručne ovládaná pre nástup invalidného vozíku – mechanicky výklopná |
Svetlomety pre denné svietenie | - | LED svetlá |
-podľa prospektu spoločnosti-
Vozidlo má jazdné vlastnosti svojich dieselových predchodcov a elektropohon mu vyslovene svedčí. Rozjazd je napriek manuálnej prevodovke skutočne svižný a nenechá sa zahanbiť ani v náročnom svahu. Jazda je tak veľmi príjemná a tichá. Manévrovanie s vozidlom je veľmi dobré a aj jeho polomer otáčania presviedča, že sa nenechá vykoľajiť v kľukatých a úzkych uličkách miest, pre ktoré je určený. Z miesta vodiča je výhľad veľmi dobrý, akurát je nutné si zvyknúť na vajíčkové zaoblenie karosérie a k tomu prispôsobiť najmä zastavovanie v zastávkach. Dojazd vozidla udávaný výrobcom sa potvrdil a to aj pri teste na linke s prevýšením.
Pekne spracovaná je aj samotná zásuvka na nabíjanie akumulátorov a páči sa nám jej farebné podsvietenie, ktoré označuje aktuálny stav nabíjania vozidla. Prvé čo však každého zaujme je elektrobus s manuálnou prevodovkou. Aj šikovný vodič po dvoch dňoch má problém, že nedokáže s vozidlom jazdiť úplne plynulo a vynechať nechcené trhanie vozidla, ktoré je sprievodným javom preraďovania jednotlivých stupňov manuálnej prevodovky. Skutočne elektromotorsi pýta aickú prevodovku (ak nie priamy prevod). Rozjazd zo zastávky trvá dlhšie vzhľadom na nutnosť čakania na uvoľnenie zastávkovej brzdy, ktorej existenciu inak chválime. Ovládacie prvky sú prehľadne rozmiestnené, avšak mnohým chýba označenie a tak vodič často naslepo prepína spínače hľadajúc ich účel.
Vozidlo má veľmi pekne spracovaný priestor pre nástup cestujúcich a veľmi si spolu s cestujúcou verejnosťou chválime LEDkové podsvietenie nástupných hrán. Salón vozidla je prehľadný a pôsobí príjemným dojmom. Podlaha umožňuje adekvátnu starostlivosť o vozidlo a pri čistení je veľmi dobre prístupná. Esteticky zaoblené všadeprítomné madlá uľahčujú pohyb cestujúcich po salóne. Nízkopodlažný priestor pre kočíky je len čerešničkou na torte tohto vozidla. Otváranie dverí je ale kapitola sama o sebe a trvá príliš dlho. Práve vďaka tomuto nedostatku Vám nedočkaví cestujúci postláčajú všetko čo v okolí dverí nájdu. Tu vidíme priestor pre zlepšenie napríklad akustickým signálom ako informáciu, že sa dvere otvárajú, ak nie je možné upraviť ich chod, aby toľko nezvyšovali čas potrebný pre vybavenie cestujúcich v zastávke, napríklad postačí aby dvere trikrát krátko "pípli" aby cestujúci vedeli, že sa niečo deje. Týmto sa vodič vyhne kritike zo strany cestujúcej verejnosti, prečo im neotvára dvere.
Tu však nemôžeme neopomenúť problematické predné dvere vozidla, ktoré majú v ich spodnej časti umiestnený kĺbik, ktorý v lepšom prípade iba "škrtá" o hranu zastávky či jej plochu. V horšom prípade ak nastúpi viac cestujúcich, vozidlo poklesne a dvere nezatvoríte, musíte nechať cestujúcich vystúpiť, zavrieť predné dvere a potom im umožniť nástup iba zadnými dverami. Iste tušíte, aký komfort a úspech takéto riešenie problému má u cestujúcich. V tomto prípade si skutočne iba povzdychneme "chudák vodič", na ktorého hlavu sa následne znesie kritika cestujúcej verejnosti.
Osvetlenie má iba jednu polohu, avšak ak sa zapne, tak rozhodne si na vás posvieti. V tomto prípade aj niekoľko cestujúcich volalo po čiastočnom stlmení, pravdepodobne sa báli príliš silného svetla. Druhá poloha udávaná výrobcom zasvieti iba modré LEDky, ktoré síce vyzerajú cool, avšak v mestskej premávke ich nevyužijete. Vozidlové informačné prvky sú veľmi dobré a cestujúci tak majú možnosť vidieť reakciu systému na stlačenie tlačidiel STOP. Vzhľadom na používanie vnútorného informačného systému (vnútorný informačný displej pre cestujúcich), by bolo vhodné umiestniť informačný panel ukotvený za hlavou vodiča trochu nižšie, avšak berieme na zreteľ, že v dnešnej dobe sa maticové zobrazovanie nahrádza plnofarebnými displejmi, ktoré nájdu isto svoje miesto práve za priehľadným sklom kabínky.
Pracovisko vodiča má však aj ďalšie drobné nedostatky - pohľad do spätného zrkadla umožňujúcemu vodičovi kontrolovať dianie vo vozidle je čiastočne prekrytý stĺpikom dverí kabínky, v noci najmä vďaka silnému osvetleniu salónu sa svetlo odráža a vodič stráca prehľad o situácii v salóne. Tu by sa hodilo riešenie v podobe kamerového systému, ktorý môže byť zároveň aj čiernou skrinkou vozidla a zabraňovať tak poškodzovaniu a vandalizmu v salóne. Krátke stierače znepríjemňujú počas dažďa a po ňom výhľad z vozidla, medzera medzi tienidlami zase umožňuje oslnenie vodiča počas dňa a dáva tak priestor niektorým svojským úpravám zo strany vodičov, ako je napríklad nalepenie kusu novín.
Kabínka vodiča neposkytuje priestor pre uloženie osobných vecí vodiča, obvykle vo forme batohu, ale tento priestor sa nachádza medzi palubnou doskou a madlami predných dverí. Tu by bolo vhodné dať zástenu, aby boli veci vodiča aspoň čiastočne chránené pred zvedavými pohľadmi cestujúcej verejnosti a dvere kabínky zatvárať práve o spomínané madlo predných dverí. Zväčšil by sa tak životný priestor vodiča, čo by nepochybne prispelo k lepšiemu pohodliu počas jeho pracovnej zmeny, ktorá nezriedka trvá aspoň 8 hodín. Niektorí vodiči nemajú radi, ak im niekto hľadí cez rameno, preto predpokladáme že skoro všade kam sa toto vozidlo dostane, bude zadné sklo kabínky "dovybavené" záclonkou, nálepkami či novinami podľa estetického cítenia každého vodiča. Aj tu odporúčame na to myslieť už dopredu. Niekedy nám nepríjemne "bzučal" za ušami signál otvorených dvierok kabínky, ktorý sme našli na tomto vozidle ako vôbec u prvého autobusu. Ten navrhujeme vôbec neimplemenovať, počas prestávky vie priviesť takmer k nepríčetnosti.
V salóne vozidla nám chýba viac tlačidiel stop na madlách tak, aby mohol cestujúci pohodlne oznámiť vodičovi svoj úmysel vystupovať. Kúrenie v zimnom období fungovalo veľmi dobre a v salóne vozidla bolo príjemne, prekvapením bola jeho spotreba - nepapkal až toľko, koľko sme na začiatku predpokladali. Avšak vzhľadom na to, že kúrenie "ide" na diesel, je nutné myslieť aj na jeho dotankovanie. Vyslovene nám ale chýba klimatizácia, ktorá by mala byť štandardom pri všetkých druhoch nových a moderných vozidiel verejnej hromadnej dopravy. Manuálne otvárateľné strešné vetráky najmä v zadnej časti salónu majú veľký nedostatok - nižší vodič na ne jednoducho nedosiahne. Jediná možnosť je postaviť sa na sklopné sedadlá a povedzme si pravdu - ak bude vodič postavený pred problém, že jednoducho musí zavrieť vetrák, tak neveríme, že sa najprv slušne vyzuje. Elektrické ovládanie z miesta vodiča by tento problém vyriešilo veľmi elegantne.
V exteriéri nemá vozidlo výrazné nedostatky, azda upozorníme jedine na vhodnosť dodávania "truckerskej" stierky na čelné okno s predlžovacou rúčkou, aby si mohol vodič očistiť špinavé čelné sklo vozidla, nakoľko naň žiadnym spôsobom zo zeme nedosiahne. K tomuto mu nepomáhajú ani krátke stierače.
Záver:
Naše hodnotenie je možno napriek veľkému odstavcu negatív priaznivé. Vozidlo je svižné a cestujúci si ho obľúbili, teda až na niektorých kritikov, ale tých u nás nikdy nie je dosť. Všetky spomínané detaily sú drobnými technickými nedostatkami, azda vynímajúc manuálnu prevodovku, ktorá je skutočne zbytočným medzičlánkom a problematické predné dvere. Nakoľko sa vozidlo testuje práve pre spätnú väzbu výrobcovi, berieme tieto dva dni ako možnosť sa oboznámiť s vozidlom a poukázať na možnosti zlepšení. Náš osobný pocit z dvoch dní na ceste s cestujúcimi je priaznivý, vozidlo si vieme predstaviť vo vozidlovom parku dopravného podniku a v plnom nasadení v našich uliciach. Ako vodiči sme si rýchlo zvykli na dobré jazdné vlastnosti a chvíľami sme vozidlo nešetrili ale práve naopak - na rozjazd do svahu sme naložili plný kotol a ... s príjemným prekvapením sme uháňali ulicami mesta. Jediné čo je pre nás veľkým otáznikom je umiestnenie informačného panelu v čele vozidla vzhľadom na riešenie celého predného priestoru. Tu sa necháme prekvapiť a dúfame v príjemné prekvapenia. V každom prípade súhlasíme s týmto smerom riešenia mestskej mobility a elektro midi-busom EVC First Electric z produkcie spoločnosti ROŠERO-P / EVC želáme množstvo šťastných kilometrov na cestách našich miest.
Snáď sa s ním ešte stretneme aj v Bratislave, ktovie...
-Peťo & Andrej-